Platforma vlastněná společností Meta uvedla, že nové reklamy nebudou zobrazovány v soukromých konverzacích, ani nebude obsah zpráv – který je šifrován – používán k určování, jaké reklamy se uživatelům zobrazí.

Místo toho bude WhatsApp používat informace o zemi, městě, jazyku uživatele, způsobu, jakým reaguje na jiné reklamy, a o tom, které kanály sleduje, k doporučování obsahu.

Uživatelé, kteří si propojí WhatsApp s účty na Facebooku nebo Instagramu, však uvidí personalizovanější reklamy.

Nové reklamní prvky se budou objevovat v sekci "Aktualizace" (Updates), což je samostatná karta ve spodní části aplikace.

WhatsApp tvrdí, že má po celém světě přibližně 1,5 miliardy uživatelů.

Firmy, které si vytvoří kanál, budou moci propagovat reklamy v sekci Aktualizace, aby přilákaly nové sledující, a zároveň budou moci účtovat předplatné za přístup k prémiovému obsahu.

WhatsApp si časem bude brát 10% provizi z tohoto poplatku, a v závislosti na velikosti firmy mohou být účtovány další poplatky na úrovni obchodů s aplikacemi (např. App Store).

Firmy také budou moci inzerovat pomocí statusu (obdoba Instagram Stories), který po kliknutí uživatele přesměruje do chatu s firmou.

Podle experta na sociální sítě Matta Navarry se Meta snaží „vybudovat základ pro to, aby se WhatsApp stal konečně škálovatelnou výdělečnou platformou“.

Dodává však, že „monetizace okrajových částí“ WhatsAppu, při zachování soukromí zpráv, není bez rizika – zejména v regionech jako je Velká Británie a Evropa, kde je WhatsApp vnímán primárně jako nástroj pro zasílání zpráv bez reklamy.

„Jakékoliv vnímání, že se aplikace stává rušivou nebo že se z ní stává druhý Facebook, vyvolá odpor,“ uvedl.


„Přirozený vývoj“

Není náhoda, že nové funkce přibližují WhatsApp ostatním platformám společnosti Meta, jako je Facebook a Instagram.

„Samozřejmě, že se to překrývá,“ řekl šéf WhatsAppu Will Cathcart.

„Máme příběhy na Instagramu i WhatsAppu a teď mají firmy možnost se v obou propagovat – a myslíme si, že je to dobré.“

Podle něj jde o „přirozené rozšíření funkce zasílání zpráv“, podobné tomu, co nabízí konkurenti jako Snapchat nebo Telegram.

Navarra k tomu dodává, že jde také o odraz širší změny v prostředí sociálních sítí:

„Feedy umírají, veřejné sdílení klesá, lidé se stahují do soukromých zpráv a příběhů v malých skupinách.“

„Meta se snaží přetvořit WhatsApp na platformu, aniž by si toho uživatelé všimli. Pokud ale budou postupovat příliš rychle nebo to začne působit jako další reklamní síť, lidé se mohou přestat zapojovat – nebo hůř, přestanou aplikaci důvěřovat.“

WhatsApp nedávno rozzlobil uživatele, když zavedl trvalé tlačítko pro AI nástroj od Mety, které nelze vypnout ani odstranit.

Cathcart ale zdůraznil, že uživatelé, kteří chtějí WhatsApp využívat jen na posílání zpráv, reklamy a kanály vidět nebudou.

„Chci zdůraznit, že se to nedotkne vaší doručené pošty,“ řekl.

„Pokud používáte WhatsApp jen na zprávy, nic z toho neuvidíte.“

Přiznal ale, že sekce Aktualizace není ve Velké Británii příliš populární, zatímco v jiných částech světa je využívanější. Firma bude „sledovat zpětnou vazbu“ i ohledně neodstranitelného AI tlačítka – ale připomněl, že mnoho funkcí v aplikaci je také trvalých.

„Nemůžete odstranit tlačítko pro kanály, nemůžete odstranit Aktualizace, ani tlačítko pro hovory,“ řekl.

„A my také nechceme aplikaci, která má hromadu nastavení – to by bylo zase příliš složité.“