Za méně než dva týdny nás čekají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, a tak je kampaň v plném proudu. Politické strany a hnutí se snaží jako vždy oslovit různé sociodemografické skupiny, speciálně pak ty, u kterých si myslí, že mají tu největší šanci. Jednou z takových skupin jsou i mladí, na které se snaží politická uskupení zapůsobit opravdu nejrůznějšími, často bizarními, způsoby.
Co vlastně mladí chtějí?
Abychom mohli cílit na nějakou skupinu, měli bychom vědět, jaká témata jsou pro ni relevantní. Jaká témata jsou to tedy pro mladé?
Podle průzkumu agentury STEM ve spolupráci se spolkem Díky, že můžem, který sledoval postoje lidí ve věku od 17 do 29 let, se priority mladých lidí neodlišují od priorit starších věkových skupin až tak markantně, jak bychom možná čekali. Na prvních příčkách důležitosti se tak i v případě mladších generací objevují problémy týkající se běžných životních nákladů.
Prioritou číslo jedna je pro mladé nedostupné a drahé bydlení, přičemž jim jsou v patách vysoké životní náklady. Ve srovnání s ostatními věkovými skupinami považují mladí za méně alarmující nelegální migraci, reformu důchodového systému či byrokracii. Překvapivé pak pro nás může být umístění otázek týkajících se ochrany životního prostředí, rovnosti žen a mužů nebo nerovného postavení LGBTQ+ lidí, na které sice tato skupina obyvatel bere větší ohled, nejedná se však o témata, která by v průzkumu obsadila první příčky.
Už máme za sebou studentské volby, které tradičně probíhají mezi studenty středních škol a učilišť. Podle jejich výsledků mladé aktuálně nejvíce oslovuje koalice Spolu s 20,60 %, na druhém místě je Česká pirátská strana s 19,70 %, na třetím se pak umístili Starostové s 18,02 %. Motoristé sobě, kteří v celostátním měřítku obvykle v průzkumech balancují na pětiprocentní hranici, u studentů získali 12,64 %.
Jak na to? Přes sociální sítě!
No a prostřednictvím čeho na mladou populaci cílit? Vzhledem k tomu, že tradiční televizní vysílání je dnes mladším generacím blízké asi tak jako reklamní letáčky, zbývá jediná logická volba a to sice sociální sítě. Zde se pak politické strany a hnutí snaží udržet v kurzu, což dává často za vznik onomu politickému bizáru.
Je poměrně běžnou praxí, že vedle stran a hnutí jako takových fungují také jejich mládežnické organizace. Pokud v těchto organizacích figurují skutečně mladí lidé, kteří se denně sami pohybují na internetu, může se jim podařit komunikovat cíle svého mateřského politického uskupení srozumitelně a záživně pro své vrstevníky. Čas od času se jim dokonce i povede naskočit na vlnu nějakého toho trendu. Pojďme se společně podívat, jak se to daří těm největším politickým subjektům u nás.
ANO a jeho dvorní influencerky
Hnutí ANO, kromě Aleny Schillerové zásobující TikTok nejrůznějšími videi v kostýmu i bez něj, vsadilo na účast influencerů v kampani. Aneta Zicklerová a Viktorie Kalivodová vystupují na profilu mládežnické organizace a svých soukromých profilech ve videích, které mají za cíl v pár vteřinách přetlumočit postoje hnutí ANO a nebo třeba také umýt dodávku Andreje Babiše… V některých videích vystupuje dokonce Andrej Babiš osobně, což budí dojem jakési pospolitosti v hnutí.
Zvláštností je, že jejich působení na sociálních sítích je výhradně spojeno s hnutím ANO, ani jedna z těchto dam na své profily téměř žádný jiný obsah nepřidává, tedy rozhodně nemůžeme mluvit o běžné spolupráci s běžným influencerem.
Spolu a hlavně „bez bizáru“
Ačkoliv Spolu hromadnou platformu pro oslovování mladých nemá, sociální sítě mládežnických organizací ODS, KDU-ČSL i TOP 09 působí jednotně. S poměrně solidní frekvencí několika příspěvků denně pod značkou „bez bizáru“ se zejména vymezují proti politikám opozičních stran a hnutí a veřejným výstupům jejich osobností. Často se také pokoušejí o naskočení na vlnu některých memů, úspěch zaznamenala například videa Mladých lidovců a Mladé ODS, ve kterých parodují běžný den svých členů.
Součástí kampaně Spolu je také profil premiéra a lídra koalice Petra Fialy, na kterém sdílí sestřihy ze svých mítinků s občany, které jsou zpravidla úderně zeditované, což z nich dělá výrazný a především viditelný aspekt jejich kampaně.
Jo! Nebo ne?
Ačkoliv ani mladí z řad SPD nezaháleli a svou mládežnickou organizaci mají, jejich prezentace na internetu v podobě několika mála příspěvků za měsíc je však poněkud slabá. Mladá Trikolóra má instagramový profil pro jistotu prázdný úplně, Mladí Svobodní a Mladé PRO jsou na tom, co se pravidelnosti týče, o něco lépe. Celkově ale bez humoru, bez duše.
Pokud ale někdo tyto mezery mladého osazenstva dohání, je to rozhodně předseda SPD Tomio Okamura, který nás kromě záplavy videí na jeho sociálních sítích zásobí také, nedávno zřejmě obnoveným, podcastem Mezi dvěma světy, kde společně s Jakubem Jírou, jakožto zástupcem mladé generace, šíří své postoje.
„Dobrá kampaň“ Starostů
Starostové a nezávislí se už nějakou dobu snaží klást důraz na to, že jsou stranou, která má mladým co nabídnout. Tomu odpovídá i jejich prezentace na sociálních sítích, kde Mladí starostové otevírají témata jako manželství stejnopohlavních párů nebo duševní zdraví. Nechybí ani zábavná videa, ve kterých se navíc jednou za čas objeví předseda strany Vít Rakušan.
Podstatnějším nástrojem k oslovení mladých je pro STAN však instagramový a tiktokový profil brainrot.politika, který, ačkoliv není oficiálním profilem hnutí STAN, je svými dosahy mnohem větší než oficiální profil jejich mládežnické organizace.
Navzdory heslu „dobrá kampaň“, které STAN v souvislosti s letošními volbami používá a má působit jako smířlivá a pozitivní síla, se ale ani Starostům nevyhnuly příspěvky namířené proti ostatním stranám. Zvlášť rozpačitě působí občasné popíchnutí Pirátů, se kterými by chtěli Starostové skládat příští vládu. O to víc, když se prezentují jako případný moderátor konfliktu mezi nimi a ODS.
Piráti a „hřibidi“
Zajímavou taktiku zvolili Piráti kandidující ve spolupráci se Zelenými, kteří se nás zřejmě rozhodli vrátit do našich dětských let, kdy jsme vášnivě vyplňovali kvízy z Facebooku, a tak nám nabízejí kvíz, ve kterém se můžeme dozvědět, kterému pirátskému poslanci se nejvíce podobáme. Nejsem si jistá, jestli cílová skupina tohoto způsobu kampaně už dosáhla věkové hranice aktivního volebního práva, zato vím, že jsem Olga Richterová.
Mládežnická organizace Pirátů se ale rozhodla naskočit na něco aktuálnějšího a to dokonce tak, že se na jejich profilu můžeme dozvědět, že předseda Pirátů Zdeněk Hřib je „hřibidi“ a má „hřizz“. Vytrvalí jsou také ve tvorbě memů a skečí, kterými se snaží přiblížit své priority, projevit antipatie vůči ostatním politickým stranám či jen sebeparodovat život mladých liberálů. Ve videích často vystupuje i Zdeněk Hřib, který se humoru zjevně nebojí.
Zdeněk Hřib s přilbou na stavbu v posteli ale není jedinou zbraní Pirátů. Pirátům se totiž na svou stranu podařilo získat skutečné, na české internetové scéně již dlouho působící, influencery. Jedním z nich je Martin Rota, internetový tvůrce a popularizátor vědy, který se Piráty nerozhodl podpořit pouze společným obsahem, ale také kandidaturou v hlavním městě. Rozruch před nedávnem vzbudila také influencerka Sugar Denny, která se společně s představiteli strany vydala na rafty. Tato spolupráce se nadále rozvíjí formou společného podcastu Sugar Denny s bývalým předsedou strany Ivanem Bartošem s názvem DOUBLE TROUBLE.
ASMR videím už doopravdy Stačilo!
Oříškem pro mě bylo najít platformu, která by se aktivně snažila oslovovat mladé příznivce Stačilo!. Kromě velmi málo aktivního profilu Mladých komunistů jsem narazila na fenomén, kterým je fanouškovská stránka věnovaná předsedkyni KSČM Kateřině Konečné. Tato fanpage s názvem Kačinec plná memes a editů adorujících Kateřinu Konečnou je provozována s jejím plným vědomím, jak je uvedeno v popisu profilu.
Stejně jako Sociální demokracie si i Mladí sociální demokraté prošli po spojení SOCDEM se Stačilo! rozkolem. Ještě před oficiálním oznámením této společné kandidatury se několik mladých sociálnědemokraticky smýšlejících lidí stalo hlavním iniciátorem protestní akce s názvem „Hrdě proti Stačilo! aneb Nechceme Fierlinger party“. Oficiální stanovisko Mladých sociálních demokratů, do té doby jasně proevropsky orientovaných s důrazem na liberální témata, se však shoduje s postoji prezentovanými předsednictvem SOCDEM.
Obsah sociálních sítí Mladých sociálních demokratů skutečně do jisté míry mladistvě působí, ačkoliv rozhodně nemají svou úderností šanci dotáhnout ostatní strany. Tyto nedostatky mládežnické organizace však na svém profilu dotahuje Jana Maláčová, ať už svým ASMR videem, kde do mikrofonu šeptá „bydlení je naše zbrojení“, či svým videem, ve kterém se raduje, že z krabičky právě vybalila oranžového labubu.
„Motoristé sobě, rozumíme době“
Stranou, která je s mladými často spojována, jsou Motoristé sobě. Ačkoliv bývá skloňována popularita jejich mládežnické organizace Generace Motor, její sociální sítě se nehemží trendy a několika příspěvky denně jako u některých jiných stran.
Motoristé na druhou stranu oplývají pro mladé viditelnými tvářemi, jako jsou samozřejmě Filip Turek nebo také předseda Generace Motor Matěj Gregor, ke kterým se můžou především mladí muži vztahovat a vzhlédnout se v nich.
Mýtus „mladého člověka“
Závěrem považuji za nutné zmínit, že mladí lidé rozhodně nejsou stejnorodá skupina obyvatel. Často mám pocit, jako kdybychom si v našem kolektivním vědomí formovali nějaký dokonalý prototyp mladého člověka, který je bezpodmínečně progresivní, pije výhradně rostlinné mléko a bije se za práva sexuálních menšin.
Stejně jako každá jiná věková skupina obyvatel se ale i mladí mezi sebou názorově propastně odlišují. Každý z nás pochází z odlišného sociálního, ekonomického a kulturního zázemí, což bezesporu formuje náš pohled na svět. A pro mladé to neplatí o nic míň. Proto se pak nemůžeme divit, proč mezi prioritami mladých převažují otázky týkající se životního standardu a ne otázky ideové. Nehlasují v nich totiž dokonalé prototypy, ale skuteční lidé.
Zdroje: STEM, JSNS, instagram.com, tiktok.com, youtube.com, pirati.cz, Seznam Zprávy