Uprostřed probíhajícího sporu ohledně cel Spojené státy tlačí na EU, aby přehodnotila své digitální regulace, a snaží se získat místo u stolu. Jak velký manévrovací prostor skutečně mají technologičtí giganti?
Podle tří obeznámených zdrojů USA navrhují vytvoření nového poradního orgánu k zákonu o digitálních trzích (DMA), který by dal společnostem, na které se regulace vztahuje, možnost vyjádřit se – a to v rámci jednání o obchodní dohodě mezi EU a USA.
EU však podle dvou zdrojů takový návrh nikdy nepřijme.
V sobotu Trump zveřejnil na své platformě Truth Social nový balík dopisů, ve kterých oznamuje zavedení 30% cel na zboží z EU a Mexika od 1. srpna – krok, který by mohl způsobit velké otřesy ve vztazích USA se dvěma z jejich největších obchodních partnerů.
Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen na to rychle reagovala slovy, že EU zůstává „odhodlána k dialogu, stabilitě a konstruktivnímu transatlantickému partnerství“.
V neděli zdůraznila, že dosažení vyjednaného řešení zůstává prioritou, ale že EU je připravena reagovat protiopatřeními.
DMA reguluje největší online platformy s cílem chránit práva spotřebitelů a omezit zneužívání dominantního postavení technologickými giganty.
Podle pravidel hrozí firmám za nedodržování pokutami až do výše 10 % jejich celosvětového ročního obratu.
Peter Navarro, bývalý Trumpův poradce, otevřeně obvinil EU, že prostřednictvím DMA a příbuzného zákona o digitálních službách (DSA) vede „právní válku“ proti americkým technologickým firmám. EU na to reagovala prohlášením, že „nepřistoupí na žádné ústupky v oblasti digitálních a technologických pravidel“ jako součást žádných obchodních jednání s USA.
DMA již poradní sbor má – ten však slouží pouze jako konzultační a strategický nástroj na podporu Komise při dohledu a vymáhání. Tvoří jej nezávislí experti a zástupci příslušných národních úřadů a regulačních orgánů. Nezahrnuje však zástupce regulovaných firem.
Zdroje nespecifikovaly, jakou podobu by měl americký návrh poradního orgánu mít – kromě toho, že by měl vliv na způsob vymáhání pravidel.
„To, že USA navrhly vznik poradního orgánu pro DMA, ve kterém by zasedaly i regulované firmy, se určitě nestane. A pro americké společnosti nebudou žádné výjimky,“ uvedl jeden ze zdrojů.
Komise opakovaně uvádí, že vyšetřování podle DMA probíhají přísně v souladu s pravidly, která nerozlišují mezi firmami podle země původu. Skutečnost, že většina regulovaných subjektů jsou americké technologické firmy, však znamená, že rozhodnutí jsou nyní vnímána prizmatem eskalující obchodní války.
Na obou stranách Atlantiku se evropská digitální legislativa stala červenou linií v jednáních o clech: USA považují DMA a DSA – který se zabývá nelegálním obsahem online – za netarifní překážky obchodu s EU, zatímco EU odmítá tyto předpisy, schválené v roce 2022, měnit.
Suverenita
Místopředsedkyně Komise Teresa Ribera řekla 27. června pro Euronews, že EU nemůže své digitální předpisy zrušit.
„Budeme hájit naši suverenitu. Budeme bránit způsob, jakým implementujeme naše pravidla, budeme bránit fungující trh a nenecháme si od nikoho diktovat, co máme dělat,“ uvedla.
Bez změny pravidel by Komise mohla upravit způsob jejich uplatňování, domnívá se technologický konzultant Christophe Carugati z Bruselu. Vyšetřování a pokuty by se mohly stát výjimkou při prosazování DMA.
„Aby se uklidnily USA, mohla by se sporná témata řešit formálně nebo neformálně dialogem. Tím by se fakticky ‚pozastavilo‘ vyšetřování,“ řekl Euronews.
Vyšetřování nesplnění pravidel podle DMA za poslední rok vedla k relativně nízkým pokutám ve srovnání s předchozím obdobím. Apple dostal pokutu 500 milionů eur, Meta 200 milionů eur – první za bránění vývojářům odkazovat uživatele na alternativní nabídky, druhý za model „zaplať nebo souhlas“.
V dubnu úředníci EU uvedli, že nižší pokuty odrážejí krátké trvání porušení pravidel od doby, kdy DMA vstoupil v platnost v roce 2023, a také to, že se Komise zatím zaměřuje více na dosažení souladu než na trestání.
Zjednodušení
Američtí technologičtí giganti by mohli také těžit z agendy Komise na zjednodušování, aby získali určitou úlevu od regulací. V květnu vyzvaly Amazon, IBM, Google, Meta, Microsoft a OpenAI Komisi, aby připravovaný Kodex praxe pro AI (GPAI) byl „co nejjednodušší“.
Evropská komisařka pro digitální agendu Henna Virkkunen nyní provádí digitální „fitness check“, jehož výsledkem bude „omnibus“ balík zjednodušení, který bude představen v prosinci.
Jejím cílem je identifikovat povinnosti v rámci stávající digitální legislativy, které lze zrušit, aby se snížila zátěž zejména pro malé a střední podniky.
Zůstává otázkou, zda se tento balík bude vztahovat i na DMA, DSA a zákon o AI.
Virkkunen přitom dlouhodobě tvrdí, že navzdory kritice od bývalého Trumpova poradce a majitele X Elona Muska jsou tyto zákony spravedlivé.
„Naše pravidla jsou velmi férová, protože platí stejně pro každého, kdo v Evropské unii podniká. Máme stejná pravidla pro evropské, americké i čínské firmy,“ řekla Euronews v dubnu.