Společnost Volvo Cars bude vyvíjet různé technologie pro produkty nabízené čínským a západním zákazníkům, protože se světový obchod čím dál více tříští, řekl v pondělí generální ředitel Håkan Samuelsson.

„Naším cílem je nyní mít dvě verze softwaru a počítačových komponent – výpočetní jednotky v autě,“ uvedl pro Euronews na sympoziu EVS38 ve švédském Göteborgu.
„Potřebujeme západní verzi a čínskou verzi. To je něco, s čím se musíme smířit a přizpůsobit se tomu.“
Volvo Cars má sídlo v Göteborgu od svého založení v roce 1927, ačkoli od roku 2010 je většinovým vlastníkem čínská společnost Geely Holding Group.
Pokud by se produkty nepřizpůsobily jednotlivým trhům, mohlo by výzkumné a vývojové centrum Volvo v Číně ztížit export do USA, zejména vzhledem k tomu, že Washington se snaží omezit závislost na čínských technologiích.
V lednu Bidenova administrativa dokončila nařízení, které zakazuje dovoz chytrých aut z Číny a Ruska kvůli obavám z možných úniků dat. Objevily se také obavy, že by tato vozidla mohla být zneužita zahraničními státy k narušení americké energetické sítě nebo jiné kritické infrastruktury.
„Nevidíme žádné riziko… že bychom používali čínské technologie v USA. To se nestane,“ ujistil Samuelsson.
Zaměření na Čínu a USA
Ve zprávě o hospodářských výsledcích za první čtvrtletí letošního roku oznámila Volvo Cars pokles zisku, který částečně přičítá „současné turbulence v globální ekonomice“.
Nová americká cla ve výši 25 % na dovážená auta a díly způsobují společnosti problémy – snižují poptávku a zvyšují náklady na dovoz.
Ve zprávě Volvo uvedlo, že plánuje kroky ke zlepšení ziskovosti, přičemž se bude „zaměřovat především na trhy USA a Číny“.
Samuelsson v pondělí pro Euronews uvedl, že chce změnit přístup firmy k čínskému trhu a lépe přizpůsobit nabídku místním požadavkům.
„Musíme více naslouchat místním lidem v regionu a přizpůsobit se jejich zvyklostem a vkusu – a možná nabídnout i speciální modely pouze pro čínský trh,“ řekl.
Jako příklad uvedl nový model XC70, plug-in hybrid s prodlouženým dojezdem, který byl nedávno představen speciálně pro čínské zákazníky a má konkurovat značkám jako BYD.
V prvním čtvrtletí se prodeje Volvo v Číně meziročně snížily o 12 %, přičemž elektromobily a plug-in hybridy tvořily 10 % z tohoto objemu.
Naopak v USA vzrostly prodeje o 8 % – pravděpodobně kvůli nákupům před zavedením cel – a elektromobily a plug-in hybridy tvořily 28 %.
Technologická omezení v Evropě
Ačkoli Volvo Cars deklaruje záměr více se soustředit na zákazníky v USA a Číně, Evropa je stále klíčovým trhem. Region představoval téměř polovinu celkových prodejů v roce 2024 a stejný podíl v prvním čtvrtletí 2025.
Výroba některých vozidel probíhá v Belgii a Švédsku, jiná se vyrábějí v Číně a dovážejí do Evropy.
To znamená, že Volvo je u některých modelů vystaveno clům EU, která byla zavedena v loňském roce v reakci na údajné neférové dotace ze strany Pekingu.
„Cla dlouhodobě **nepomohou evropskému průmyslu stát se konkurenceschopnějším,“ řekl Samuelsson.
„Měli bychom mít přístup založený na volném obchodu a férové soutěži… ale realisticky se to nestane. Myslím, že směřujeme do více regionálního světa.“
Evropská komise nedávno navrhla, že čínské automobilky působící v EU možná budou muset vstupovat do joint venture s evropskými firmami nebo licencovat části své technologie.
Na otázku, jak se to dotkne Volva, vzhledem k jeho vazbám na Geely, Samuelsson odpověděl, že firma tímto nebude ovlivněna, a zdůraznil, že značná část vývoje probíhá v Evropě.
„Nevidím v tomto ohledu problém s čínskou technologií v našich autech… softwarové produkty jsou z velké části vyvíjeny a přizpůsobovány přímo Volvo Cars,“ uvedl.